Annic van Wonderen, fake?
Fake it till you make it
Is het leven van Annic van Wonderen één grote marketingstrategie? Ik denk het wel. In haar boek Masterclass ondernemen heeft Annic van Wonderen het namelijk over ‘Fake it till you make it! – De kracht van goede marketing en communicatie’. Faked Annic haar leven? Is haar onderneming fake? Laten we samen kijken wat we ervan vinden.
9 december 2015 publiceerde Annic van Wonderen een column op haar website onder de titel #fuckpowervrouwen. De column gaat over het feit dat zij afstand neemt van haar titel powervrouw. Een titel die Annic van Wonderen zichzelf ooit heeft gegeven, waarschijnlijk met het oog gericht op haar personal branding. In de meeste perspublicaties zijn namelijk de woorden ‘powervrouw’ en ‘Annic’ een vaste combinatie geworden. Het bleef niet bij deze vorm van personal branding, want in 2014 kon heel Nederland in het tv-programma De wondere wereld van Annic, zien dat zij een van de initiatiefnemers is van het Powervrouwendiner. Een diner dat door en voor vrouwelijke ondernemers wordt georganiseerd. Deze vrouwen zien zichzelf dus als powervrouwen.
“Stem je ermee in? Gefeliciteerd, dan ben je één van haar ja-knikkende-volgers”
Nu, na meer dan een jaar, komt Annic van Wonderen met de mededeling af te stappen van haar titel als powervrouw. Ze voelt zich geen powervrouw (meer) en ze wil er ook geen één zijn. Annic van Wonderen vindt daarnaast dat er een powervrouwen hype is ontstaan en daar wil ze niet aan meedoen. Heeft Annic van Wonderen het gevoel dat ze door de hype niet meer opvalt en wegvalt in de menigte van de, net als Annic, zelfbenoemde powervrouwen? Niet meer opvallen is natuurlijk slecht voor je personal brand en daar moet je iets tegen doen. Annic van Wonderen bedacht het volgende: #fuckpowervrouwen en zette zich af tegen de menigte. Vele volgers van Annic zullen met open ogen in deze marketingstunt trappen en velen zullen als jaknikkers met haar instemmen. Heel spijtig.
Lieve Annic, het is toch fake dat jij jezelf eerst profileert als powervrouw om op te vallen en wanneer je op dit gebied onder gesneeuwd wordt door duizend andere powervrouwen jezelf terugtrekt en aankondigt niets meer met deze titel te maken wilt hebben? Is het marketing? Is het aandacht? Vertel het me!
To be continued.
Liefs, B.
1 Reacties
Ik denk dat ze aandacht te kort krijgt. Helaas schreeuwen bepaalde mensen erom. Ik zou sowieso niet in een hokje geplaatst willen worden. Lijkt me heel vermoeiend om een ideaal na te streven van hoe het woord moet klinken van mijn imago. Dus denk idd een publiciteitstunt. Liefs Kimmy
Reactie plaatsen